عوْدٌ على بَدْءٍ .. والعزفُ موصولُ

التفعيلات من حيث المكون العددي بتنقسم إلى تلات أقسام لا غير ، يا تفعيلات رباعية زي فعلن وتحويراتها ، أو تفعيلات خماسية زي فاعلن وفعولن ، أو تفعيلات سباعية زي فاعلاتن ومستفعلن ومتفاعلن ومفاعلتن ومفاعيلن ،

لو اعتمدنا المنطق السابق من إن السبب الخفيف والوتد المجموع والفاصلة الصغرى فقط لا غير هم أساس النغم في الشعر باعتبارهم السلم الشعري البديهي ، حنلاقي بالتبعية إن كل التفعيلات السباعية هي تفعيلات مركبة ومزيجة من عمادين أصليين من السلم الموسيقي

مستفعلن = فاعل + فعو = فا + فاعلن
مفاعيلن = فعو + فاعل = فعولن + فا

من هنا نستنج التالي
إن ( فا + فاعلن ) هي تضاد أو الدائرة المقلوبة ل (فعولن + فا )

فاعلاتن = ( فاعلن + فا ) = ( فا + فعولن )
وبالتالي نستنتج إن تفعيلة فاعلاتن هي تفعيلة متضادة في البنية القالبية مع كل من التفعيلتين مستفعلن ومفاعيلن
بمعنى إنها دائرة مقلوبة لبنية التفعيلتين في الوقت نفسه
بمعنى إنها نقطة التقاء فريدة بين التفعيلتين
بمعنى أخير إن التلات تفعيلات دول (فاعلاتن ، مستفعلن ومفاعيلن) مخرّمين على بعض ، تقدر تشد بيهم ودن اللي بيستمع إليك من تفعيلة لتضادها أو دائرتها المقلوبة مع توقيف الكلام والمعنى في منتصف التفعيلة

مثال عبيط لدا

مستفعلن مستفعلن مستف
(علن مستف) (علن مستف) مفاعيلن مفاعيلن ...

من حلمنا جئنا ..
كشفنا الكون لم نكشف به للحلم أيّ مكانْ
....

مثال أعقد قليلا

فاعلاتن فاعلاتن (فاعلن فا) فاعلن
(فا فاعلن) (فا فاعلن) مستفعلن مستفعلن ...
أو
فاعلاتن فاعلاتن (فا فعولن) (فا فعولن) فا
(فعولن فا) (فعولن فا) مفاعيلن مفاعيلن ...

وبكدا أكون الحمد لله وضحت وجهة نظري في عملية التنقل بين التفعيلات السباعية أو الخماسية حتى واللي موجودة في شعري والسبب الرئيسي لاتهام الولد محمد سيد حضرتنا بالنصب ، أنا مش عارف إيه اللي مصبرني على الواد دا الصراحة ، بس حأعمل إيه بقى ، الواحد لا بيختار وطنه ولا الشعرا اللي بيحبهم

وبالنسبة لفعولن وفاعلن فعملية التنقل بسيطة وعبيطة جدا

فاعلن فاعلن فا
(علن فا) (علن فا) فعولن فعولن ...

المهم
نرجع بقى لحوار التفعيلات
طب لو اتفقنا إن التفعيلات السباعية هي تفعيلات مزيدة ومركبة
حيتبقى عندنا سؤال إيه هي التفعيلات الأصيلة أو غير المركبة
حيفضل عندنا فعلن وفاعلن وفعولن

في البداية فاعلن وفعولن عبارة عن بنية واحدة مقلوبة من إضافة الوتد المجموع إلى السبب الخفيف
والسبب الخفيف والوتد المجموع هما العمادان الأكثر ثباتا وتماسكا في النغم اللفظي
وحنلاقي إنه بتكرار إضافة السبب الخفيف إلى التفعيلة الخماسية بتتكون عندنا التفعيلة السباعية كما أسلفنا

مستفعلن = فا + فاعلن
مفاعيلن = فعولن + فا
فاعلاتن = ( فاعلن + فا ) = ( فا + فعولن )

ولو بصينا على الفاصلة الصغرى فعلن بتحويرها فاعل حنلاقي إن الشكل الأنسب للإضافة عليها لتكوين التفعيلة السباعية هو الوتد المجموع فعو كما أسلفنا أيضا ليصبح المجموع 7

فعلن + فعو = متفاعلن
فعو + فعلن = مفاعلتن
فاعل + فعو = مستفعلن
فعو + فاعل = مفاعيلن

والغريب هنا والمدهش إن الفاصلة الصغرى بتحويرها مبيدخلوش في بنية فاعلاتن اللي هي الدائرة المقلوبة للتفعيلتين مستفعلن ومفاعيلن اللي بيتكونان من الفاصلة الصغرى ! عشان كدا الفاصلة الصغرى بتحويرها بتدخل في دايرته المقلوبة فقط

وأظن بعد كل دا فواضح جدا إن التفعيلات الأصلية للنغم اللفظي في المنطوق هم (فاعلن ، فعولن ، فعلن) وما غير ذلك هي زيادات تدخل على بنية أحد التلاته دول سواء كانت بسبب خفيف أو وتد مجموع .. المهم إن الزيادة لازم تكون بإحدى عماديّ النغم في اللغة ، السبب الخفيف والوتد المجموع

الظريف في الموضوع إن العرب زمان لما عملوا التفعيلات السباعية عملوها بشكل بيجسد ويكرس تماما المنطق اللي أنا بأتكلم عليه من إن (فاعلن وفعولن وفعلن بتحويرها) هما أصل النغم في المنطوق

إزاي
خلينا نشوف

مستفعلن مستفعلن = فاعل + فعولن + فاعلن ... التفعيلات الثلاث الأصيلة
مفاعيلن مفاعيلن = فعولن + فاعلن + فاعل ... التفعيلات الثلاث الأصيلة
فاعلاتن فاعلاتن = فاعلن + فاعل + فعولن ... التفعيلات الثلاث الأصيلة


وعايز أشوف حد حيعارض بالمنطق الكلام دا

كمان

البسيط

مستفعلن فاعلن مستفعلن فاعلن = فاعل + فعولن + فعولن + فاعلن + فاعلن
نذكر أن
مستفعلن مستفعلن = فاعل + فعولن + فاعلن
الكامل

فعولن مقاعيلن فعولن مفاعيلن = فعولن + فعولن + فاعلن + فاعلن + فاعل
ونذكر أن
مفاعيلن مفاعيلن = فعولن + فاعلن + فاعل ... التفعيلات الثلاث الأصيلة


يعني بنفس الطريقة اللي العرب صاغوا بيها تفعيلاتهم السباعية المركبة ، تمت صياغة البحور المشوبة أو غير الصافية بنفس الأسلوب الهندسي الصارم في تكرار فاعلن وفعولن وإبقاء فاعل كما هي كل حسب موقعه في الدائرة

أيضا

فاعلاتن مستفعلن فاعلاتن = فاعلن + فاعل + فاعلن + فاعلن + فا ( لأنه بحر سداسي)

مفاعيلن مفاعيلن فعولن = فعولن + فاعلن + فاعل + فعولن
أو
مفاعلتن مفاعلتن فعولن = (فعو + فعلن) + (فعو + فعلن) + فعولن

المهم

حيفيدنا بإيه من دا كله ترسيخ واعتماد التلات دعامات الرئيسية للنغم في المنطوق اللي بيمثلوا السلم الشعري من وجهة نظري ونظر المنطق

حيفيدنا بحاجات كتيييير

منها توسع مفهومنا الضيق عن الشعر أو الكتابة الشعرية بشكل عام ، ومنها هدم أصنام وأفكار اتحجرت والناس بطلت تناقشها أو تجادل فيها ، ومنها أيضا خلق مساحات جديدة لتعريف ماهو الانسياب الشعري استنادا على الأعمدة الثلاثة للنغم في المنطوق وبعيدا عن أنماط الخليل بن أحمد الرتيبة والمحفوظة والتي استقاها العرب من فطرة عبقرية في الإحساس باللغة والتعامل معها بالشكل اللفظي

تعليقات

‏قال غير معرف…
وحشتنا .. سعيد انا بما حققته انت في مسيرتك الإنتر نتية .

انا اتتبع آثارك يا فتى .

محبتي وتقديري .

organon
‏قال غير معرف…
organonya@gmail.com

راسلني رجاءا .

organon
‏قال غير معرف…
السلام عليكم

عفوا انا عايزه مساعدتك انا اول مره اعمل مدونه وكنت عايزه اعف ازاي اضيف رواب طواعمل عداد للزوار واشهر المدونه
ودا ايميلي

snow-4@hotmail.com

المشاركات الشائعة